پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118180
اتمام حجت ايران در مذاکرات
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1633

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار،  "خط قرمز فني ايران در مقابله با آپارتايد هسته‌اي غرب" شب گذشته (?? تيرماه) در برنامه گفتگوي ويژه خبري با حضور "علي اکبر صالحي" رئيس سازمان انرژي اتمي ايران مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

"علي اکبر صالحي" رئيس سازمان انرژي اتمي ايران در ابتدا در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه گريز هسته‌اي چيست؟ گفت: گريز هسته‌اي عبارت ساختگي با هدف بهانه‌جويي است.

صالحي با اشاره به اينکه گريز هسته‌اي مثلا در مورد‌ آب سنگين اراک بکار گرفته شده است، افزود: بنده اعلام کردم که اگر اين نگراني وجود دارد ما آمادگي بازطراحي رآکتور را داريم، به گونه‌اي که به جاي توليد ?? کيلوگرم در سال به ? کيلوگرم در سال برسد.

رئيس سازمان انرژي اتمي ايران با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري درباره نياز کشور به ??? هزار سو غني سازي خاطرنشان کرد: ما به آنها اعلام کرده‌ايم که نياز عملي کشور تامين سوخت نيروگاه بوشهر، رآکتور اراک و رآکتور تحقيقاتي تهران است.

وي اضافه کرد: وقتي اين مسائل را اعلام کرديم ولوله‌اي در طرف مقابل افتاد و استقبال عجيبي کردند اما بعدها شاهد بوديم که آنها واژه جديد سوء استفاده را اختراع کردند، يعني آنها وقتي به دنبال بهانه باشند از هر روشي استفاده مي‌کنند.

صالحي با اشاره به اينکه رهبر معظم انقلاب خطوط را براي ما روشن کرده‌اند، افزود: صحبتي که ايشان فرمودند نقطه عطفي داشت و استفاده از واژه (سو) که معيار اندازه گيري قدرت و توان ماشين‌هاي سانتريفيوژ بود.

*زنجيره ??? تايي سانتريفيوژ نسل سوم با ?? سو هنوز راه‌اندازي نشده است

رئيس سازمان انرژي اتمي ايران با اشاره به اينکه زنجيره ??? تايي سانتريفيوژ نسل سوم IR? که ?? سو است هنوز راه‌اندازي نشده است، گفت: اکنون زنجيره مياني آن که ?? ماشين است پابرجاست، به گونه‌اي که به سمت ??? تايي حرکت مي‌کنيم.

وي با اشاره به اينکه طي افق ? ساله و يکي دو سال پيش از ? سال، ميزان سانتريفيوژها را به تعدادي خواهيم رساند که ظرفيت توليد به ??? هزار سو برسد، گفت: همه اين مسائل انعطاف‌هايي بزرگ بوده است. کاري که جمهوري اسلامي ايران به ويژه در مذاکرات دوجانبه با آمريکا انجام داده اتمام حجت بوده است يعني اتمام حجت ما هم براي ملت ما و هم براي افکار عمومي جهان بوده است.

*جمهوري اسلامي ايران در مذاکرات اتمام حجت کرده است

رئيس سازمان انرژي اتمي ايران با اشاره به اينکه جمهوري اسلامي ايران داراي ديپلماسي هوشمندانه، هوشيارانه و عقلاني است، خاطرنشان کرد: در چارچوب عزت، حکمت، مصلحت و حس منافع ملي آمادگي داريم که از انعطاف لازم در مسائل بين‌المللي استفاده کنيم.

وي با اشاره به اينکه در حدود ?? مورد با آژانس به توافق رسيده‌ايم و به سوالات آنها پاسخ داده‌ايم، گفت: اگر آنها از اين فرصت طلايي که با انسجام و هماهنگي همه دستگاه‌هاي ذي‌ربط تحت ارشادات مقام معظم رهبري است استفاده نکنند، ما چيزي براي از دست دادن نداريم.

صالحي با اشاره به اينکه ?? درصد را تعليق کرده‌ايم که اگر نظام خواست دوباره آن را توليد خواهيم کرد، خاطرنشان کرد: فعاليت‌هاي هسته‌اي عامل محرکي براي صنعت و خودباوري است، به گونه‌اي که باعث شده پس از آن صنايع موشکي، ماهواره‌اي و علوم سلولي جاي بگيرد.

*در بحث غني سازي همانند آب سنگين اراک انعطاف از خود نشان مي‌دهيم

رئيس سازمان انرژي اتمي ايران با اشاره به اينکه ما همانطور که در آب سنگين اراک انعطاف از خود نشان داده‌ايم اين انعطاف را در بحث غني‌سازي هم از خود نشان خواهيم داد، اظهار داشت: به صورت پلکاني کار را به جلو پيش برده‌ايم.

وي با اشاره به اينکه حدود ?? هزار ماشين نصب شده داريم که اين ماشين‌ها را براي چند سال در همين عدد نگه داشته‌ايم، ادامه داد: در زمينه تحقيق و توسعه روي ماشين‌هايمان کار مي‌کنيم.

صالحي گفت: دو زنجيره شاهد IR?M و IR? را و يک زنجيره مياني IR? را داريم که اين زنجيره‌ها در مرکز تحقيقات بيش از يکسال است که مشغول فعاليت است.

*نسل جديد سانتريفيوژ چندسال زمان خواهد برد که به توليد انبوه برسد

رئيس سازمان انرژي اتمي ايران با تاکيد بر اينکه همه مسائل زيرنظر آژانس است، اضافه کرد: نسل جديد سانتريفيوژ چند سال زمان خواهد برد که به توليد انبوه برسد.

وي با اشاره به اينکه بحث تحقيق و توسعه قيدي را نمي‌پذيرد، خاطرنشان کرد: در توافق ژنو قيدي روي آن نشده مگر اينکه فعاليت‌هاي مربوط به مواد هسته‌اي بايد زيرنظر آژانس باشد که آنرا قبول داريم.

صالحي با تاکيد بر اينکه اکنون اين نويد را مي‌دهيم که سازمان انرژي اتمي به طرف خودکفايي مي‌رود، گفت: طي يکي دو ماه پيش بود که سامانه پرتودهي با گاما را در بناب افتتاح کرده‌ايم.

*سامانه پرتودهي با گاما در بناب افتتاح شده است

رئيس سازمان انرژي اتمي ايران گفت: اکنون چند استان در نوبت نصب اين سامانه هستند تا زمان ماندگاري محصولات کشاورزي به چندماه برسد و يا اينکه براي استريل کردن تجهيزات و وسايل پزشکي از آن استفاده کند.

صالحي با اشاره به سانتريفيوژهاي پزشکي گفت: سالانه ?? ميليارد در واکسن دام و طيور با قيمت ??? تا ??? تومان در هر دوز وارد که بالغ بر دو تا سه ميليارد دلار قيمت آن مي‌شد، به طوري که اينها نياز به سانتريفيوژ داشت.

وي با اشاره به اينکه چند سانتريفيوژ ابتدايي که از قبل داشتيم و ابتدايي بودند در حال خروج از حيز انتفاع است که براي آنها قطعات يدکي ندادند، خاطرنشان کرد: قراردادي را در ? ماه گذشته با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي امضاء کرده‌ايم به گونه‌اي‌که اولين سانتريفيوژ را با ?? هزار دور و با حضور رئيس جمهور رونمايي کرديم.

*پيش رفتن شرکت‌ها به سوي خودکفايي برنامه آينده سازمان طبق توصيه رئيس جمهور

صالحي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه برنامه آينده سازمان براي رسيدن به خودکفايي چيست؟ گفت: برنامه آينده ما طبق توصيه رئيس جمهور رفتن شرکت‌ها به سمت خودکفايي است، شرکت‌هايي که مي‌توانند مثلا در شيرآلات خلاء، پمپ و بسياري از تجهيزات پيشرفته و دقيق وسايل اندازه‌گيري را توليد کنند به گونه‌اي که به جايي رسيده‌ايم که مي‌توانيم بهترين وسايل را با بهترين کيفيت به جامعه عرضه کنيم و خوشبختانه اين شرکت‌ها آرام آرام به سمت خودکفايي سوق پيدا مي‌کنند.

*فردو مرکز تحقيقاتي و مکمل نطنز است

صالحي در پاسخ به سوال ديگري پيرامون سايت غني‌سازي فردو گفت: فردو يک مرکز تحقيقاتي و مکمل نطنز است و به خاطر تهديداتي که کرده است، ملت ايران هوشمندي و هوشياري خود را در اين رابطه نشان داده است، بنابراين سايت فردو را ساختيم که مصون از حملات هوايي است و از کل فناوري غني‌سازي کشورمان صيانت مي‌کند.

وي با اشاره به اينکه در اين سايت قريب به ???? و چندصد ماشين سانتريفيوژ نصب شده داريم، گفت: در حال حاضر اورانيوم ? درصد را توليد مي‌کنيم. پيشنهاداتي براي آينده فردو مطرح است که هم مرکز تحقيق و توسعه باشد و هم ايزوتوپ‌هاي پايدار توليد کند.

*فردو بايد به عنوان مرکز تحقيق و توسعه و پشتيبان نطنز باشد

صالحي با بيان اينکه اکنون پيشنهادهاي متعددي در رابطه بافردو است، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامي فرمودند اين مرکز بايد به عنوان مرکز تحقيق و توسعه و پشتيبان نطنز مدنظر قرار گرفته شود.

وي با اشاره به همکاري ايران و آژانس گفت: همکاري ايران و آژانس در وضعيت خوبي بسر مي‌برد، به گونه‌اي که اگر بتوانيم ديوار بي‌اعتمادي را برطرف و آژانس با انصاف و بدون سمت‌گيري قضاوت کند مي‌توانيم به نتايج مورد نظر برسيم. مشکل جدي نداريم و ? مورد ديگر باقي مانده که با‌ آژانس بررسي کنيم.

صالحي با تاکيد بر اينکه ما به خود اطمينان داريم، اضافه کرد: اگر ضرورت ايجاب کند که نرمشي نشان دهيم، حاضريم انجام دهيم.

وي با اشاره به اينکه بازديد آنها از آب سنگين اراک و غيره در پروتکل پادماني ما نيست، گفت: از باب اينکه فضاي شفاف، مقبول و منعطفي داشته باشيم، اين اجازه را هم داده‌ايم، بنابراين ما مشکلي نداريم اما اين مسئله بدان معنا نيست که هر تقاضايي که آنها داشته باشند، ما پاسخ دهيم.

*انعطاف ايران در چارچوب معين و مشخص است

رئيس سازمان انرژي اتمي ايران با بيان اينکه تقاضاي آژانس بايد در چارچوب ماموريت آنها باشد، ادامه داد: اينگونه نيست که ما جلو جلو حرکت کنيم و بگوييم هرجا مي‌خواهيد بازديد کنيد، بنابراين اگر ايران انعطافي نشان مي‌دهد در چارچوب مشخص و معين است و از اين چارچوب خارج نمي‌شود.

صالحي با اشاره به اينکه اينگونه نيست که بدون حساب و کتاب اين بازرسي‌ها انجام شود، افزود: ما گفته‌ايم حاضريم ماشين‌هاي سانتريفيوژ کنوني را براي چند سال حفظ کنيم، به گونه‌اي که پس از ? سال آينده ميزان ماشين‌ها را اضافه خواهيم کرد.

وي با اشاره به اينکه ما غني‌سازي ?? درصد را تعليق کرده‌ايم، گفت: به جاي ?? درصد ? درصد توليد مي‌کنيم، به گونه‌اي که اگر به توافق نرسيديم به ?? درصد باز مي‌گرديم.

*چشم‌انداز آينده صنعت هسته‌اي ايران بسيار روشن است

رئيس سازمان انرژي اتمي ايران در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه چشم‌انداز آينده صنعت هسته‌اي ايران را چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟ ادامه داد: چشم‌انداز آينده صنعت هسته‌اي ايران بسيار روشن است.

صالحي افزود: ما از همه آستانه‌هاي اين فناوري عبور کرده‌ايم، به گونه‌اي که مي‌توانم بدون اغراق بگويم با توجه به مشکلات نيروگاه بوشهر و مدت زمان ساخت و تلفيق فناوري شرقي و غربي زبده‌ترين کارشناسان جهان را در اين نيروگاه داريم.

وي با بيان اينکه در حوزه اکتشاف و استخراج نيز کارها بسيار اميدوار کننده است، خاطرنشان کرد: با اکتشافات اخير اميدهاي فراواني براي تامين اين ماده اوليه در داخل کشور حاصل شده است.

رئيس سازمان انرژي اتمي ايران در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه ظرفيت‌هاي علمي ايران در عرصه هسته‌اي چگونه است؟ گفت: فعاليت‌هاي هسته‌اي کشور عامل محرکي براي صنعت، خودکفايي، خودباوري و خوداتکايي است.

*تاسيس ? نيروگاه ???? مگاواتي در کشور در افق ?? تا ?? ساله

صالحي با اشاره به اينکه در آستانه قرارداد با روسها براي نيروگاه‌هاي ديگر هستيم، گفت: بر مبناي مصوبه مجلس در يک افق ?? تا ?? ساله، ? نيروگاه ???? مگاواتي را در کشور تاسيس خواهيم کرد.

*بزودي شاهد انعقاد قرارداد براي ساخت دو نيروگاه خواهيم بود

صالحي با اشاره به اينکه ان‌شاءالله بزودي شاهد انعقاد قرارداد براي ساخت دونيروگاه باشيم، گفت: اين موضوع چند روز قبل مطرح شد، البته بطور همزمان آنها را شروع نمي‌کنيم چرا که هر نيروگاهي که تاسيس مي‌کنيم بايد در آن مشارکت صنعت و متخصصان در ساخت بيشتر باشد. اولين نيروگاه را در سال جاري و بعدي را دو سال بعد اميدواريم کار ساخت آن را شروع کنيم.

رئيس سازمان انرژي اتمي ايران با اشاره به اينکه ظرفيت غني‌سازي ??? هزار سو براي تامين نياز هسته‌اي کشور طي افق ? ساله در نظر گرفته شده، ادامه داد: "سو" ، معيار انداز‌ه‌گيري قدرت و توان ماشين‌هاي سانتريفيوژ است، به طوري که ??? هزار سو نياز ما در يک افق ? ساله است، بنابراين زماني که قرارداد ما با روسها به اتمام مي‌رسد بايد در جايگاهي باشيم که بتوانيم سوخت نيروگاه بوشهر را تامين کنيم.

وي ادامه داد: ماشين‌هاي IR?M به ميزان ???? عدد توليد و نصب شده است که گاز به آنها تزريق مي‌شود.

رئيس سازمان انرژي اتمي ايران با بيان اينکه بيش از ???? سانتريفيوژ ???? نسل دومي در اختيار داريم، گفت: به اين سانتريفيوژها هنوز گاز تزريق نشده است.

صالحي نسل سوم سانتريفيوژها را IR?، ده سو دانست و خاطرنشان کرد: زنجيره ?? تايي آن را راه‌اندازي کرده‌ايم و اميدواريم طي ماههاي آينده با مجوز ايمني هسته‌اي زنجيره ??? تايي را نيز راه‌اندازي کنيم.

وي يکي از اختلافات ايران و آژانس‌ بين‌المللي انرژي اتمي را در بحث EBW دانست و گفت: زماني که بازرسان و رئيس گروه بازرسان در ايران بسر مي‌بردند توافق کرده بوديم که اطلاعاتي که جمهوري اسلامي ايران در اختيار آنها مي‌گذارد کافي و وافي است، به گونه‌اي که انتظار داشتيم موضوع براي آنها جاافتاده و توجيه شده باشد.

رئيس سازمان انرژي اتمي ايران با اشاره به اينکه بعدها آمانو مسئله را به گونه‌اي ضعيف‌تر بيان کرد، افزود: جمهوري اسلامي ايران اعتراض کرد البته اين موضوع در حال اصلاح است.

مرجع : سايت خبري باشگاه خبرنگاران جوان

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html